Main Article Content

Abstract

The purpose of this activity is to improve students' numeracy skills by using fun methods. This activity starts from situation analysis,
activity design, socialization, implementation, and evaluation of activities. The result of this activity is that it can improve students'
numeracy skills. Students are faster in solving the problems given. The team hopes that tutoring activities like this can be carried out
sustainably in the future. Students gave a positive impression and requested that this teaching and learning activity be sustainable
because it really helped them in understanding basic concepts

Keywords

Play Learn GASING

Article Details

How to Cite
Lakapu, M., Dosinaeng, W. B. N. ., Uskono, I. V., Jagom, Y. O., Leton, S. I., & Djong, K. D. (2023). Belajar Matematika Sambil Bermain Bersama Siswa Sekolah Dasar dan Sekolah Menengah. LOSARI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 154–161. https://doi.org/10.53860/losari.v5i2.171

References

  1. Bundu, P. (2006). Strategi Pembelajaran (P. Bundu, Ed.). Universitas Terbuka.
  2. Hariwijaya. (2009). Meningkatkan Kecerdasan Matematika (Hariwijaya, Ed.). Tugupublisher.
  3. Husnah. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Tipe Kepala Bernomor Struktur Terhadap Hasil Belajar Siswa Terhadap Mata Pelajaran Matematika Kelas V Di MI Inayatullah Gasing.
  4. Kusuma, M. W. K., Jampel, I. N., & Bayu, G. W. (2019). Pengaruh Metode Pembelajaran Matematika Gasing Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 1(1), 37. https://doi.org/10.23887/jp2.v1i1.19330 DOI: https://doi.org/10.23887/jp2.v1i1.19330
  5. Lestari, O. R., Tyas, A., Hardini, A., Guru, P., Dasar, S., Keguruan, F., Pendidikan, I., Kristen, U., Wacana, S., Salatiga, J., & Tengah, I. (2022). Keefektifan Metode Gasing dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Perkalian Dua Digit Untuk Siswa Kelas VI SD. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2).
  6. Mulyawati, I., & Sarwinda, W. (2021). IbM Workshop Metode Matematika Gasing Bagi Guru SD Muhammadiyah Se Jakarta Timur. Jurnal Pengabdian Masyarakat MIPA Dan Pendidikan MIPA, 4(2), 79–85. https://doi.org/10.21831/jpmmp.v4i2.37495 DOI: https://doi.org/10.21831/jpmmp.v4i2.37495
  7. Nucifera, P., Yakob, M., & Setyoko, S. (2022). Pelatihan media pembelajaran berbasis digital bagi guru di SMPN 1 Rantau Selamat Aceh Timur. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 3(2), 217–225. https://doi.org/10.29408/ab.v3i2.6277 DOI: https://doi.org/10.29408/ab.v3i2.6277
  8. Ramayulis. (2010). Ilmu Pendidikan Islam (Ramayulis, Ed.). Kalam Mulia.
  9. Risdiyanto, R. (2021). Pengelompokan Berdasarkan Kemampuan (Ability Grouping) dan Dampaknya bagi Peserta Didik. Inovasi Kurikulum, 18(1), 73–81. https://doi.org/10.17509/jik.v18i1.36405 DOI: https://doi.org/10.17509/jik.v18i1.36405
  10. Rusman. (2011). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Rajawali Press.
  11. Sudjana. (2002). Strategi dan Media Pembelajaran. Depdikbud.
  12. Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Kencana Prenadamedia.
  13. Sutisna, U., & Elkarimah, M. F. (2021). Pendampingan pengembangan keterampilan guru Sekolah Dasar dalam soal evaluasi pembelajaran dengan Teka-teki Silang berbasis smartphone. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 15–25. https://doi.org/10.29408/ab.v2i1.3249 DOI: https://doi.org/10.29408/ab.v2i1.3249
  14. Syamsuri, S., & Nindiasari, H. (2021). Penguatan konsep matematis bagi guru matematika melalui pelatihan software Scilab secara daring. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 8–14. https://doi.org/10.29408/ab.v2i1.3190 DOI: https://doi.org/10.29408/ab.v2i1.3190
  15. Wicaksana, M. F., Suparmin, S., Sudiatmi, T., & Muryati, S. (2021). Pendampingan peningkatan profesionalitas guru Bahasa Indonesia melalui literasi menulis artikel di jurnal ilmiah. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 128–136. https://doi.org/10.29408/ab.v2i1.3776 DOI: https://doi.org/10.29408/ab.v2i1.3776