Main Article Content

Abstract

Digital technology advancement is becoming increasingly important for business and education development. This article discusses the role of information technology for children in community service organizations, with an emphasis on LPKA. Canva's design classes are used to train designers and help them become more adept at enhancing their work and realizing their own business potential. The implementation method involves silent practice and demonstration, along with evaluation to ensure effectiveness. The evaluation results indicate a high level of enthusiasm and understanding from the participants as well as support from the LPKA. This training aims not only to increase students' keterampilan but also to prepare them for life after graduation, with the goal of eradicating negative stereotypes about former students and turning them into positive members of society

Keywords

Information Technology Inclusion LPKA Canva Training Post-coaching Preparation

Article Details

How to Cite
Guntoro Barovih, Fahmi Ajismanto, & Febrianty. (2024). Mengubah Keterbatasan Pelatihan Canva Untuk Anak Didik Pemasyarakatan (ANDIKPAS) Dalam Bisnis Dan Kemandirian Ekonomi. LOSARI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 46–53. https://doi.org/10.53860/losari.v6i1.216

References

  1. Ardiana, R. (2023). Implementasi Media Berbasis TIK untuk Pembelajaran Anak Usia Dini. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 103–111. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i1.117
  2. Febrianty, & Fatmariani. (2020). Penguatan Manajemen Usaha Dan Pemasaran Bagi Anak Didik Pengrajin Produk Greenpreneur Di Lpka Kelas I Palembang. JAMAIKA : Jurnal Pengabdian Masyarakat Program Studi Teknik Informatika Universitas Pamulang, 1(1), 122–131.
  3. Ibrahim, A., Ermatitab, Oklilasc, A. F., Sarid, P., Utamae, Y., & Kurniaf, R. D. (2023). Peningkatan Pengetahuan Teknologi Informasi untuk Masyarakat Kelurahan Mariana Ilir Kecamatan Banyuasin Ilir Kabupaten Banyuasin, Sumatera Selatan. JUKEMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 19–24.
  4. Julyananda, M. A., Yulianti, T., & Pasha, D. (2022). Rancang Bangun Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Metode Demonstrasi Untuk Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak (JATIKA), 3(3), 366–375. http://jim.teknokrat.ac.id/index.php/informatika
  5. Kemenkumham. (2022). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2022 Tentang Pemasyarakatan.
  6. Nadeak, E., Elfaladonna, F., & Malahayati, M. (2023). Pelatihan Pembuatan Modul Ajar Interaktif Bagi Guru dengan Menggunakan Canva (Studi Kasus: SDN 204 Palembang). Jurnal Masyarakat Madani Indonesia, 2(3), 201–206. https://doi.org/10.59025/js.v2i3.103
  7. Ningsih, D. W., Nasichin, M., & Arkisman. (2022). Pembinaan Guna Menumbuhkan Motivasi Dan Kemandirian Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak (Lpka) Kelas I Blitar, Jawa Timur. Jurnal Pengmasku, 2(2), 168–172.
  8. Rina, C., Endayani, T., Agustina, M., & Teuku Dirundeng Meulaboh, S. (2020). Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. In Jurnal Pendidikan MI/SD (Vol. 5, Issue 2). Online.
  9. Satriadi, I., Surahmat, S., Kesuma, F. P., Rahman, A., & Natawijaya, K. (2024). Pelatihan Desain Grafis Untuk Kemasan Produk Dan Label Pada UKM Dapur Ummi Kyana Palembang. Jurnal Masyarakat Madani Indonesia, 3(1), 56–60. https://doi.org/10.59025/js.v3i1.173
  10. Siregar, L. Y., & Nasution, M. I. P. (2020). Perkembangan Teknologi Informasi Terhadap Peningkatan Bisnis Online. HIRARKI Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 2(1), 71–75. https://doi.org/10.30606/hjimb
  11. Wijayanti, L., Sukwadi, R., Prasetya, W., & Azels, W. A. (2022). Pelatihan Membuat Desain Iklan Digital Menggunakan Aplikasi Canva Bagi Umkm Binaan Asppuk. Versi Cetak), 5(1), 107–125.
  12. Wiyanah, S., Aviory, K., & Nuryani, C. E. (2022). Pelatihan Aplikasi Canva Bagi Guru Dalam Mengembangkan Materi Pembelajaran Di Smpn 1 Kasihan Yogyakarta. J-Abdi : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 3703–3712. https://doi.org/https://doi.org/10.59025/js.v2i3.103